مفهوم
دوچرخه ی هیبریدی INgSOC
امروز ما می خواهیم به شما مفهوم دوچرخه ی هیبریدی INgSOC را که توسط ادوارد کیم
و بنی سیمولی طراحی شده، نشان دهیم.
قاب این دوچرخه از پلیمر فیبر کربن تقویت شده (CFRP) برای استحکام بالا نسبت به
وزن ساخته شده است. باتری به کار رفته در این دوچرخه که قدرت موتور آن را تامین می
کند، می تواند برای شارژ دستگاه های ارتباطی، سرگرمی و یا جهت یابی هم مورد استفاده
قرار گیرد.
برای انتخاب دوچرخه می بایست
ابتدا رشته مورد علاقه خود را پیدا کنید. در اینجا ما به دوچرخه های مرتبط
با دوچرخه سواری کوهستان خواهیم پرداخت. توضیحات بیشتر در باره هر سبک را می توانید
در شاخه دوچرخه کوهستان وب سایت مورد مطالعه قرار دهید.
بسیاری از مردم دوچرخه های کوهستان را
به سبب استحکام بیشتر نسبت به سایر دوچرخه ها انتخاب می کنند و در مسیرهای غیر
کوهستانی مورد استفاده قرار می دهند. این کار سبب صرف انرژی زیاد و بیهوده می گردد
و کارایی و لذت استفاده از دوچرخه را در فرد کم می کند. برای نمونه اگر فردی قصد
استفاده از دوچرخه در مسیرهای آسفالت را دارد باید از دوچرخه جاده یا کورسی بهره
گیرد. شاید استحکام پایین چرخ های کورسی در مواجهه با چاله ها و شکاف های موجود در
آسفالت خیابان ها او را از این چرخ ها گریزان کند، از این رو مد ل هایی از دوچرخه،
مشهور به هایبیرید جهت استفاده چند منظوره دوچرخه سوار طراحی گشته که لاستیک آن ها
چیزی بین کورسی و کوهستان بوده و می توان از آن در جاده های خاکی (البته جادهای
خاکی صاف و آسفالت) استفاده کرد و یا مدل های توریستی که دارای کیف در جلو وعقب چرخ
می باشد.
زیاد بودن کمک فنر در قسمت های مختلف
یک دوچرخه نشان از راحتی آن ندارد و بسته به رشته خاص اش باید انتخاب گردد.
سازندگان و عرضه کنندگان دوچرخه های متفرقه به منظور جلب توجه مشتریان نا آگاه از
انواع کمک فنر در قسمت های مختلف دوچرخه اعم از زیر زین یا زیر کرپی یا کمک فنر در
جلو و عقب چرخ استفاده می کنند، زیاد بودن کمک فنر در رشته دانهیل خوب است که قصد
حرکت در سراشیبی را دارد البته برای دوچرخه با استاندار بالا و نه برای دوچرخه های
متفرقه.. اینکه این دوچرخه ها با این کمک فنرهای مختلف در سربالایی ها و حتی
استفاده شهری سبب اتلاف انرژی فرد شده و موجبات نا رضایتی و دل سردی اش را فراهم می
کند.
دوچرخه کوهستان تنها وسیله نقلیه ایست
که با آن می توان بدون هیچ آلودگی زیست محیطی به عمق مناطق بکر طبیعی نفوذ کرد و از
مناظر آن لذت برد. پس در انتخاب خود دقت کنید و این را بدانید که هرچه پول بیشتری
برای خرید دوچرخه مناسب کنار بگذارید در درجه اول لذت و کارایی آن برای شما بیشتر
می گردد. البته تا حد معقولی که بیش از آن نیاز نیست.
رشته های رایج در دوچرخه کوهستان
(MTB) شامل کراس کانتری (CROSS COUNTRY) یا سربالای و دان هیل (DOWNHILL ) یا
سراشیبی می باشد. دوچرخه های کراس کانتری (XC) می بایست سبک بوده و دارای کمک فنر
در جلو باشند البته کمک فنر در عقب اگر قابل قفل شدن باشد و وزن چرخ را نیز زیاد
نکند بهتر است. چرا که بعد از هر سربالایی؛ سرپایینی ای نیز هست. ولی با توجه به
زمانی که در طی کردن سربالایی صرف می کنیم خیلی ها ترجیح می دهند دوچرخه کراس
کانتری خوب داشته باشند.
دوچرخه های دان هیل(DH) به سبب اینکه
کنترل اش از دست فرد در سرپایینی زود خارج نشود باید سنگین بوده، دارای استحکام
زیاد در اثر برخود با موانع طبیعی باشد و ترمزهای قوی مانند دیسک هیدرولیکی را دارا
باشد. با توجه به جنبه استحکام و ایمنی این گونه چرخ ها لازم است که از بهترین
لوازم و تنه در آن استفاده کرده و از دوچرخه هایی که شبیه به دوچرخه های دانهیل
بوده و استحکام لازمه را ندارد استفاده نکنید (مانند دوچرخه های چینی و سنگین تیر
آهنی!، به سبب خطراتی که می تواند برای جان دوچرخه سوار داشته باشد). البته این
رشته نیاز به ابزار و پوشاک خاص خود دارد و فرد باید در درجه بالایی از مهارت تجربی
برخوردار باشد و از همه بالا تر دارای جسارت لازم در این رشته باشد، چه بسا افرادی
هستند که توانایی تهیه امکانات خوب را دارند ولی جسارت کافی را ندارند. در ضمن برای
آغاز پیشنهاد می گردد از دوچرخه های کراس کانتری استفاده نموده و به تدریج وارد این
رشته شوید.
هرچند که در آموزش اصولی دوچرخه سواری
کوهستان، نخستین رشته مورد آموزش، دوچرخه های BMX می باشد که شوربختانه این رشته
پرهیجان و نمایشی از امکانات و فضای خوبی برای پیشرفت در ایران برخوردار
نیست.
دوچرخه های دو منظوره (freeride) برای
استفاده در همه حالت ها طراحی شده ولی کارایی خاص دوچرخه های کراس کانتری و دان هیل
را ندارد به طوری که در سربالایی سرعت دوچرخه کراس کانتری را نداشته و در سرپایینی
نیز به راحتی و اطمینان دان هیل نیست. در مجموع مناسب تورهای چند روزه مناطق
کوهستانی می باشد چرا که با همه گونه مسیر در چنین برنامه هایی مواجه
ایم.
خرید
دوچرخه
اگر می خواهید نخستین تجربه دوچرخه
کوهستان را داشته باشید، لازم نیست در همان ابتدا دوچرخه گران قیمت بخرید، ولی در
عین حال باید به یک حد اقل در خرید تان دست یابید تا استاندارد های لازم را رعایت
کرده باشید و به سبب یک انتخاب نا درست از دوچرخه سواری دلسرد نشده و بدون کمترین
اتلاف انرژی بتوانید از دوچرخه سواری خود لذت ببرید.
آنچه که می تواند در خرید دوچرخه مهم
باشد هدف و انگیزه شما از خرید دوچرخه است تا نسبت به آن برنامه ریزی کنید. در هر
صورت، یا جنسی را نخرید و یا سعی در تهیه جنس خوب داشته باشید تا لذت استفاده از آن
برای شما بیشتر شود. حتی اگر توانایی خرید جنس نو را ندارید، (از آنجا که دوچرخه
های مرغوب در صورت استفاده و دست دوم شدن باز کارایی بالایی داشته و ارزنده می
باشند،) می توانید با صلاح دید خبرگان این رشته از آن مدل ها خریداری کرده و وارد
این رشته هیجان انگیز شوید. این را مطمئن باشید که در صورت آشکار شدن مزایا و
کارکرد های دوچرخه کوهستان در زمان کوتاهی سعی در ارتقا دوچرخه خود خواهید
کرد.
دوچرخه به علت اینکه مستقیمن با انرژی
و توانایی شما به حرکت در می آید می بایست روان و بدون کمترین ایرادی بوده و متناسب
با کمترین بخش اتلاف انرژی ساخته شده باشد و اینجا ست که بهترین متخصصین دنیا هم پا
با صنایع بزرگ، تحقیقات گسترده و پیچیده را انجام می دهند و هر سال نو آوری های
تازه ای در این رشته عرضه می کنند. از آنجا که نوع آوری های روز دنیا برای راحتی
کاربران عرضه شده و اینکه ارتباط مستقیمی با صرف انرژی توسط فرد را دارد و به مانند
یک نوع آوری در کامپیوتر یا خودرو نیست که کمتر محسوس باشد، بهره گیری از بهترین
لوازم تا حد معقولی موجب دوچرخه سواری با لذت و امنیت شده و در صورت اثبات این
حقیقت حاضرید هر مبلغی را در حد مقدورات تان بپردازید.
سایز دوچرخه: در
ابتدا باید دوچرخه ای را انتخاب کرده باشید تا به اندازه شما باشد. تمامی دوچرخه ها
مرغوب در هر مدل حداقل 3 تا 5 سایز دارند و هر یک به روش خاصی سایز بندی را مشخص می
کنند به طوری که یک کارخانه سایز را با S, M, L, XL, XXL تفکیک می کند، که S نشانه
SMALL و M نشانه MEDIUM و L نشانه LARGE و XL نشانه XLARGE بوده و هر فرد بسته به
اندازه قدش باید سایز دوچرخه خود را گزینش کند. سایز بندی ممکن است براساس اینچ به
15 و 17 و 19 و 21 و یا بر اساس سانتیمتر به 41 و43 و 46 و 51 تقسیم بندی
شود.
حال این سایزها از کجا بدست می آید و
چگونه می شود در صورت عدم وجود سایز بر روی تنه دوچرخه آن را پیدا کنیم؟ برای این
کار می توانید با یک متر فاصله توپی تنه تا بست لوله زین را حساب کنید که اگر به
اینچ متر کرده باشید به یکی از اعداد 15 یا 17 یا 19 یا بیشتر می رسید و یا اگر به
سانتیمتر حساب کنید، به اعداد 43 یا 46 یا 51 یا بیشتر می رسید. برای نمونه فردی با
قد 170 سانتیمتر باید سایز 46 سانتیمتر یا 19 اینچ یا M, L را انتخاب کند. البته
توجه به سایز گاه از مدلی به مدل دیگر فرق می کند چه بسا در یک مدل سایز L برای شما
مناسب بوده و در یک مدل بالا تر سایز M برای شما مناسب باشد و شما بهتر بتوانید
آنرا کنترل کنید. یکی از معیارهای انتخاب این است که فرد ایستاده و دوچرخه بین دو
پایش قرار می گیرد و باید حداقل 2 تا 4 انگشت تنه با فاق شما فاصله داشته باشد. اگر
به تنه چسبیده باشید و به ناچار بر روی انگشتان پای خود باستید، آن تنه بلند است و
اگر فاصله تنه با فاق زیاد باشد آن تنه کوتاه است. تنه های کوتاه معمولن کنترل شان
راحت تر است ولی این خاصیت در سراشیبی خوب بوده و در سر بالایی باعث خستگی شما می
شود. می بایست خود را عادت دهید تنه با سایز بدن تان سوار شوید. این نکته را توجه
کنید که گاه فروشندگان به دلیل اینکه سایز مناسب شما را ندارند سعی می کنند تا
دوچرخه موجود در مغازه خود را به شما بفروشند ولی به هیچ عنوان اگر تنها مدل مرغوب
باقی مانده در بازار هم باشد آنرا نخرید، تصور کنید شما کفش غیر سایز پا خود را
تهیه می کنید و این انتخاب هم به مانند آن است که شاید در ابتدا چندان متوجه تاثیر
انتخاب بد تان نشوید ولی در استفاده طولانی باعث آسیب به بدن تان می شود. آسیب به
کمر، زانو و... از آن جمله خواهد بود.
برجسته ترین قسمت یک دوچرخه تنه آن می
باشد که باید محکم بوده و طراحی فنی آن به صورتی باشد که انرژی دوچرخه سوار را هدر
ندهد. بنابر این توصیه می شود از برخی مدل های سازندگان معتبر داخلی یا شرکت های
وارد کننده معتبر با خدمات پس از فروش خرید کنید. دوچرخه های متفرقه که بیشتر آن ها
چینی می باشند ظاهری فریبنده دارد ولی در عمل قابل قیاس با دیگر دوچرخه ها نیستند.
شما اگر یک تنه خوب داشته باشید، بعد ها می توانید سایر لوازم دوچرخه را ارتقا
دهید، ولی هیچ گاه به فکر ارتقا لوازم در یک تنه ضعیف و نامرغوب و کم ارزش نباشید،
وسیله ای که پایه اصلی اش ایراد دارد ارزش هزینه ندارد، پس به خرید یک تنه خوب فکر
کنید، البته تنه تمامی سازندگان معتبر دوچرخه خوب بوده ولی هر تنه با توجه به لوازم
عرضه شده بر روی همان چرخ ارزنده است و سازندگان برای لوازم مرغوب، تنه ای با
قابلیت ویژه آن لوازم ساخته اند تا در تلفیقی هماهنگ بهترین بازدهی را داشته باشد.
هرگز برای یک تنه رده پایین یک کارخانه، لوازم رده بالا (حتی یک قطعه) استفاده
نکنید.
سازندگان معتبر کالای ساخته شده خود
را که به آن اطمینان دارند برای چند سال گارانتی می کنند و شما در هنگام خرید در
صورت اعلام گارانتی توسط فروشنده از او به صورت کتبی با مهر سازنده طلب کنید، چون
بسیاری از تنه ها دارای گارانتی معتبری نبوده و با توجه به استفاده محدود خریداران
از کالای خریداری شده، و از آنجا که در مدت کوتاه به مشکلی بر نمی خورند، چندان به
اهمیت وجود گارانتی توجهی نمی کنند. با توجه به اینکه در این رشته شاهد ورود نو
آوری های جدید می باشیم چه بسا یک سازنده معتبر نیز طرحی را وارد بازار مصرف می کند
که در استفاده و تجربه دارای ایراد فنی می گردد و حتی برای سال بعد آن مدل دیگر
عرضه نمی گردد، پس از نوآوری ها و مدل های خاص تنه که تجربه نشده در سال نخست
ارایه، خریداری نکنید تا بی نقص بودن آن ثابت شود و ایراد های احتمالی اش بر طرف
گردد. البته تنه های تمامی سازندگان مشهور بی عیب و نقص بوده و آزمایشات متعدد بر
روی آن تنه ها انجام شده تا در دنیای پر رقابت موجبات بد نامی شان فراهم
نشود.
جنس تنه های گوناگون و ویژگی هر
یک:
1. تیتانیوم: عمر
طولانی، سبک، خشک وانعطاف پذیری کمی دارد و بسیار گران قیمت است و کم تر استفاده می
شود.
2. کربن: بسیار سبک است ولی قیمت آن بوده و در برابر ضربه
شکننده می باشد. در دوچرخه های کورسی و جدیدن هم در کراس کانتری بسیار استفاده می
شود.
3. آلومینیوم: رایج ترین تنه که بسیار شیک و تولید آن هم
ساده است و قیمت مناسب تری هم دارد. لازم به ذکر ااست که آلومینیوم نیز انواع
گوناگونی دارد (...,6000 ,6016).
4. کرومل: به شرط این که در
برابر عوامل زنگ زدگی قرار نگیرد، عمر نا محدودی دارد اما فرایند تولید آن سخت می
باشد و تقریبا منسوخ شده.
5. ترکیب آلومینیوم و کربن: به این
صورت که قسمت هایی که کمتر در معرض ضربه قرار دارد از کربن و باقی قسمت ها از
آلومینیوم، تا هم از مزیت سبکی کربن استفاده شده باشد و هم از استحکام آلومینیوم و
بیشتر برای کراس کانتری استفاده می شود.
6. آهن: همان دوچرخه
های ارزان قیمت و سنگین و بی کیفیت است.
دوچرخه سواران حرفه ای به رنگ تنه
اهمیت نمی دهند و حتی علاقه مند به تنه های بدون رنگ بوده تا در استفاده در مکان
های مختلف و در اثر حمل ونقل رنگش آسیب نبیند. رنگ مرغوب معیار درستی در انتخاب و
خرید یک مارک نیست و باید به معیارهای همچون شیب تنه و رکاب خور بودنش و استحکامش و
لوازم به کار گرفته بر روی آن بیشتر توجه شود. در خرید های دست دوم توجه به عمر
مفید تنه و سالم بودنش حایز اهمیت است.
دوچرخه های وارداتی در دیگر کشورها با
ورود مدل های جدی، مدل های قدیمی حراج خورده و حتی تا %50 یا 70% زیر قیمت عرضه می
شود، بنابراین برخی از وارد کنندگان با توجه به نا آگاهی مصرف کنندگان آن مدل ها را
به قیمت مدل روز می فروشند. در بیشتر اوقات حتی مدل های جدید شان را در وسط فصل
وارد می کنند هنگامی که در دیگر کشورها به سبب ورود مدل جدید، مدل های موجود را با
تخفیف و تسهیلات می فروشند. برای آگاهی از سال تولید مدل عرضه شده می توانید از
کاتالوگ های آن محصولات استفاده کنید به طوری که برای هر سال یک کاتالوگ تهیه می
گردد . در صورتی که کاتولوگ در نزد همه فروشندگان موجود نبود می توانید از وب سایت
کارخانه جات بازدید کنید و با سال تولید و حتی کلیه لوازم موجود بر روی دوچرخه مورد
نظر بیشتر آشنا شده و اصالت دوچرخه نیز برای شما بهتر مشخص می شود. برخی از تجار با
واردات تنه های تقلبی چینی که به مانند تنه اصلی می باشد سعی در سود جویی دارند که
این تنه ها در ظاهر شبیه بوده ولی ایمنی و استاندارد لازم را ندارد
.
اجزای دوچرخه می تواند قیمت های
مختلفی داشته باشد که سازندگان با توجه به قیمت دوچرخه آن ها را کنار هم می گذارند.
برای نمونه اگر خودروی چرخی از نوع مرغوب بوده باشد، باید زنجیر و طبق قامه و
شانجمان نیز از همان مدل و ساخت یک سازنده و یا با توجه به توصیه سازنده امکان
ترکیب با سایر مدل های دیگر سازندگان را داشته باشد. در غیر این صورت سبب استهلاک
یکدیگر می شوند یا به درستی عمل نمی کنند. دوچرخه باید دارای فرمان و لوله زین محکم
وسبک باشد.
هر چه رده لوازم بالا می رود سبب
بیشتر شدن استحکام و کم شدن وزن و بالا رفتن کارایی آن می شود . در ضمن طوقه های دو
جداره آلومینیومی مرغوب بوده و بسته به کم شدن پره و پولکی بودن آن ها قیمت اش بالا
می رود. در مورد کمک فنر سازنده معتبر و سبکی و درجه بازی کمک سبب بالا رفتن قیمت
می شود و در مورد لاستیک هم سازنده و سیمی یا نخی بودن و استحکام و سبکی تعیین
کننده قیمت است. زین دوچرخه اگر ژله باشد در مسافت های طولانی از خسته شدن فرد
جلوگیری می کند البته می توان از روکش ژله ای نیز بهره برد. آشنایی به رده های
تولیدی این کارخانه جات می تواند کمک خوبی برای تشخیص رده دوچرخه و تخمین قیمت آن
باشد. برخی با شنیدن نام شیمانو بر روی یک دوچرخه و بدون توجه به رده آن فکر می
کنند که تمامی این لوازم و رده ها یکی هستند.
از آنجا که عمده دوچرخه های مرغوب از
لوازم شیمانو استفاده می کنند دانستن رده این لوازم در تعیین قیمت دوچرخه می تواند
به ما کمک کند. لوازم رده پایین این شرکت در سنگاپور یا مالزی تولید شده در نتیجه
قیمت پایین و لوازم رده بالا که دارای تکنولوژی بالا بوده و در ژاپن تولید می شود
دارای قیمت بالا و به مراتب کاراتر نسبت به لوازم رده پایین می باشد. در ظاهر ممکن
است به نظر برسد که به یک شکل می باشند ولی در استفاده از آن ها و عمر بالای شان می
توان متوجه تفاوت آن ها شد، منتها برای شروع به تدریج بالا بیایید، چه بسا افرادی
با تمرین خوب و اصولی بهتر از افرادی عمل می کنند که دوچرخه گران قیمت و لوازم رده
بالا دارند. قیمت دوچرخه در مقام مقایسه در مقیاس کوچک مانند یک اتومبیل می ماند که
تا یک حداقل قیمت، راحتی یک سواری را ندارد (پیکان) و از آن به بعد تا یک حد قیمت
می توان تمام امکانات لازمه را داشته باشد (پژو- پراید) و از آن به بعد لوکس به
حساب آمده (زانتیا) و امکاناتش فرق چندانی با مدل های متوسط ندارد ولی در آن توان،
راحتی و کلاس بیشتری برای مصرف کننده در نظر گرفته شده.
برای آگاهی از رده لوازم شیمانو به
سایت آن شرکت WWW.SHIMANO.COM قسمت MTB مراجعه کنید. رده XTR بهترین رده موجود بوده
و کاربرد مسابقه دارد. تمامی رده های DEOR XT, DEOR LX, DEOR, HONE, SAINT در رده
حرفه ای قرار دارند و Alivio, Acera, Altus رده متوسط محسوب شده و بسته به استفاده
از این رده ها، قیمت متفاوت می شود. بنا به توصیه شیمانو بهتر است از ست کامل
استفاده شود یا با توجه به جدول شیمانو که اجازه ترکیب رده ها را می دهد عمل شده
باشد.